V.H. Apelian's Blog

V.H. Apelian's Blog

Monday, October 16, 2023

Rapid responders telephone numbers

 Attached is my translation of a torn page from an Armenian magazine that my mother had pinned on her board in the kitchen. The following is written under the above heading: "The following are more powerful than 911," which is the telephone number for emergency assistance in America. Vahe H. Apelian. The original (http://vhapelian.blogspot.com/2023/10/blog-post_28.html)


WHEN.....

You are sad, call John 14.

You have sinned, call Psalm 15.

You are under the threat of a danger, call Psalm 91.

People have conspired against you, call Psalm 24.

You feel God has abandoned you, call Psalm 139.

Your faith needs a boost, call Hebrews 11.

You are alone and afraid, call Psalm 23.

You are anxious, call Math. 8:19-34.

You feel hurt and feel defensive call 1st Corinthian 5: 15-18.

You feel disrespected, call Roman 8: 31-39։

You seek peace, call Math11:25-30.

You think the world is greater than God, call Psalm 90.

You are in need of Christ for shelter, call Rom8:1-30.

You are absent from home due to travel, call Psalm 121.

You pray for you, call Psalm87.

When you are in need to courage for a task call Joshua 1.

When the increase in the cost of living and the insufficiency of your income stress you, call Mark10:17-31-ին։

You are under stress, call Pslam 27.

When you savings in the bank are empty Psalm 37.

When you lose your faith in humanity, call 1st Corinthian 13.

You feel that people do not have a friendly disposition towards you, call, John15.

You are losing hope, call Psalm 126.

You want to be fruitful, call John15.

You want to unlock the secret Apostle Paul’s joy, call Colossians 3:12-17.

You are looking for opportunities, call Isiah 55.

You want to cultivate a good will relations with people, call,  Romans 12.


ALTERNATIVE NUMBERS 

Fear of being defeated, Psalm 3:4

For security, call Psalm 121:3.

For assurance, call Mark 8:35

For re-assurance, call Psalm 145:18.


You can call all the above numbers directly.

You do not need the help of a mediator.

All  heavenly lines are open 24 hours a day.

When your faith is nourished, doubt will starve.

Prepared G.D.Y





 

 

 

Շտապ Օգնութեան Հեռաձայնի Թիւեր

 Պարբերաթերթէ մը պատռուած էջ մըն է որ մայրս կցած էր իր ցուցատախտակին վրայ՝ խոհանոցը։ ՚՚Հետեւեալը գրուած է վերը նշուած գլխագիրին տակ՝ «հետեւալները աւելի ի զօրու են քան 911 թիւը։» Իսկ 911-ը Ամերիկայի տարածքին շտապ օգնութեան հասնելու հեռաձայնի թիւն է։ Վահէ Յ Աբէլեան

ԵՐԲ.....

Տխուր ես՝ Հեռաձայնէ Յովհ. 14-ին։

Մեղանճած ես՝ Հեռաձայնէ  Սաղմ. 15-ին։

Վտանգ կը սպառնայ քեզի՝ Հեռաձայնէ Սաղմ. 91-ին։

Մարդիկ քեզ ձախողեցուցած են՝ Հեռաձայնէ Սաղմ. 27-ին։

Կը խորհիս թէ Աստուած քեզ լքած է՝ Հեռաձայնէ Սաղմ. 139-ին։

Հաւատքդ կարիք ունի խթանուելու՝ Հեռաձայնէ Եբր. 11-ին։

Մենակեաց ես ու վախի մէջ՝ Հեռաձայնէ Սաղմ. 23-ին։

Մտահոգ ես՝ Հեռաձայնէ Մատթ. 8:19-34-ին։

Վիրաւորուած կը զգաս ու քննադատական կեցուացք ունիս՝ Հեռաձայնէ Ա. Կորթ. 5:15-18-ին։

Վարկաբեկուած կը զգաս՝ Հեռաձայնէ Հռովմ. 8:31-39-ին։

Խաղաուղութիւն կը փտռես՝Հեռաձայնէ Մատթ. 11:25-30-ին։

Կը կարծես որ աշխարհ Աստուծմէ մեծ է՝ Հեռաձայնէ Սաղմ.  90-ին։

Ապահովութեան նման Քրիստոսի կարիքն ունիս՝ Հեռաձայնէ Հռովմ. 8:1-30-ին։

Տունէդ կը բացակայիս ճամբորդութեան մը պատճառով՝ Հեռաձայնը Սաղմ.  121-ին։

Անձիդ համար կ՚աղօթես՝ Հեռաձայնէ՝  Սաղմ. 87-ին։

Պարտականութհան մը համար քաջութեան պէտք ունիս՝ Հեռաձայնէ Յիսուայ 1-ին։

Նիւթական սղաճնու ներդրումներդ քեզ տակնուվրայ կ՚ընեն՝ Հեռաձայնէ Մարկ. 10:17-31-ին։

Ճնշուած վիճակ մ՚ունիս՝ Հեռաձայնէ Սաղմ.27-ին։

Դրամատան հաշիւդ դատարկ է՝ Հեռաձայնէ Սաղմ. 37-ին։

Մարդկութեան հանդէպ հաւատքդ կը կորսցնես՝ Հեռաձայնէ Ա. Կորթ. 13-իմ։

Այնպէս կը թուի քեզի, որ մարդիկ բարեկամական կեցուածք չունին՝ Հեռաձայնէ Յովհ. 15-ին։

Յոյս կը կորսցնես՝ Հեռաձայնէ Սաղմ. 126-ին։

Կ՚ուզես պտղաբեր դառնալ՝ Հեռաձայնէ Յովհ. 15-ին։

Պօղոս Առաքեալի երջանկութեան գաղտնիքը կ՚՚ուզես իմանալ՝ Հեռաձայնէ Կողոստիացիս 3:12-17-ին։

Պատեհութիւններ կը փտռես՝ Հեռաձայնէ Եսայեայ 55-ին։

Մարդտոց քեզ կ՚ուզես բարւոք յարաբերութիւններ մշակել՝ Հեռաձայնէ Հռովմ. 12-ին։

ՓՈԽԸՆՏՐԵԱԼ ԹԻՒԵՐ

Յաղթահարելու վախին՝ Հեռաձայնէ Սաղմոս 3-4-ին։

Ապահովութեան համար՝ Հեռաձայնէ Սաղմոս 121.3-ին։

Վստահութեան համար՝ Հեռաձայնէ Մարկոս 8.35-ին։

Վերավստահութեան համար՝ Հեռաձայնէ Սաղմոս 145:18-ին։

Վերոյիշեալ բոլոր թիւերը կրնաս ուղղակի հեռաձայնել։

Կարիքը չունիս միջնորդի օգնութեան։

Դէպի երկինք սլացող բոլոր գիծերը օրական 24 ժամ բաց են։

Երբ հաւատքդ սնուցած ես՝ կասկածը սովամահ պիտի ըլլայ։

Պատրաստեց ԿՏԵ



Sunday, October 15, 2023

Feast of Holy Translators: Responsive reading

Vahe H. Apelian 

Today, after church service at the Armenian Church of the Martyrs in Worcester, MA, we had a social celebrating the Feast of Holy Translators. The month of October is designated Armenian Culture month.

The Feast of Holy Translators is observed on the second Saturday in October. The Holy Translators were a group of Armenian intellectuals headed by two towering churchmen, St Shak and St. Mesrob, who laid down the foundation of the Armenian literature in the fifth century A.D.

In 406, St. Mesrob invested the Armenian alphabet for the propagation of Christianity in Armenia, while Catholicos Sahak Barkev spearheaded the translation of the bible into Armenian. These ushered a new age of intellectual and spiritual enlightenment in Armenia. This year, the Feast of the Holy Translator will on Sunday, October 15.

Responsive reading is part of the Armenian Evangelical church service. It consists of the pastor or a leader reading a designated responsive reading from the hymnal to which the congregation responds, It always end with the last passage read in unison.

  This Sunday the responsive reading was not from the hymnal. It was distributed on a leaflet. According to the moderator Steven Papazian, it was sent to him by Rev. Vahan Tootikian.  It is as follows;

FEAST OF THE HOLY TRANSLATORS

(L = LeaderP = PeopleU = Unison)

L:    Almighty God, we thank you for the faithful service of our Holy Translators – St. Mesrob Mashdotz for inventing the Armenian Alphabet, St. Sahak Bartev for spearheading the translation of the Bible into Armenian Gospel and the spiritual enlighteners of the Armenian nation.

P:    We thank you for the faith of our fathers and for their cultural and Christian legacy.

 

L:     We thank you for all those who, following the example of the Holy Translators, have passed their torches of faith and culture from generation to generation, and have bequeathed to us our cultural and Christian values

P:    May we, by your grace, be equipped with new vision and skills, to learn from the past and build a better tomorrow.

 

L:  Grant that, acknowledging our debt of gratitude, we may dedicate ourselves to the preservation and perpetuation of the Armenian heritage.

P:    Grant that, endowed with your wisdom; we may be fulfillers and extenders of the best of our heritage.

 

L:     As beneficiaries of those who have gone before us, grant that those who come after us will be beneficiaries of our stewardship and dedication.

P:     Help us, O Lord, to realize that each generation must take its part in building a future for the generation to come that is worthy of its past.

 

U:    In grateful thank to You for our precious inheritance, O Lord, we dedicate ourselves to You, our nation, and humankind as we seek to advance Your Kingdom in the name of the Father, Son and the Holy Spirit. Amen

 

 

Saturday, October 14, 2023

Մտաւորականութեան «Բացակայութիւնը»

 Վահէ Յ Աբէլեան


Այս շաբթուան «Հայրենիք» շաբաթաթերթին - (13.10.2023) - մէջ յօդուածներու շարքին մէջ նշուած է գլխագիր տառերով՝ «ՍՓԻՒՌՔԱՀԱՅ ԻՐԱԿԱՆՈՒԹԵԱՆ ՄԵԾ ԲԱՑԱԿԱՆ՝ ՀԱՅ ՄՏԱՒՈՐԱԿԱՆՈՒԹԵԱՆ ԴԵՐԱԿԱՏԱՐՈՒԹԻՒՆ-ԱԶԴԵՑՈՒԹԻՒՆԸ» վերնագիրով գրութիւն մը որ Հայկազեան Հայագիտական Հանդէս թիւ 43/1-ի խմբագրականն է։ 

Բայց Հայկազեան Հայագիտական Հանդէսին խմաբագրականը ոչ մէկ աղերս ունի «Հայրենիք» Շաբաթաթերթին մէջ նշուած  վերնագիրին հետ։ Յակիրճ պատմական մը տալէ ետք խմբագրականը կը շեշտէ՝ «Ահա թէ ինչու՛ ազգային անյետաձգելի անհրաժեշտութիւն է անկախ (շեշտը ես ըրած եմ) մտաւորականութեան դերին ու տեղին վերականգնումը:» Հոն՝  ոչ թէ մտաւորականութեան պակասն է որ կ՚ակնարկէ հանդէսին խմբագրականը, այլ անխախ մտաւորականութեան պակասը։ կը մեջբերէմ հետեւալը՝ «Արդարեւ, սփիւռքահայ աշխարհիկ եւ կրօնական հաստատութիւնները իրենց մտաւորական անդամներով ու համակիրներով կը հետեւին որոշակի իրենց յատուկ վարդապետութեան մը: Հետեւաբար, այդ կառոյցները ո՛չ առանձինն, ո՛չ ալ միասնաբար կ’ունենան ՀԱՄԱհայկական բնոյթ, տեսադաշտ եւ գործելադաշտ։»

Շատ յսսակ է չէ՞. ոչ մէկ խօսք կայ մտաւորականութեան բացակայութեանը, այլ մտահոգութիւնը որ կա՛յ մտաւորականութիւն մը որ յատուածական է, համահայկական չէ խորքով եւ բնոյթով եւ հետեւաբար անոր գործելադաշտը եւ տեսադաշտը ՀԱՄԱհայկական չէ, քանի ոդ չի կրնար համահայկական ըլլալ։

Իսկ ես հետեւալն ալ կ՚ըսեմ՝ որ կա՛յ մտաւորականութիւն, բայց նօսրացած մտաւորականութիւն մըն է որ հաւակնութիւնը ունի կարծելու որ իրենց հատուածականութիւնը՝ խորքով եւ ոճով, կրնան «գալեցնել» իրենց ընթեցող հասարակութեան որպէս համահայկական քանի որ հաւանաբար կը յաւակնին պատկերացնել որ ընթերցողները դիւրախաբ են։

Այդ նօսրացած մտածողութեան մէկ պատկերը նոյն ինքն այս շաբթուան «Հայրենիք» շաբաթաթերթն է։

Պատկերացուցէ՛ք հետեւեալները՝

Ա. Ինչպէս նշեցի Հայկազեան Հայագիտական Հանդէս թիւ 43/1-ի խմբագրականը «Հայրենիք» շաբաթաթերթին ընթերցողներուն ուշադրութեան յանձնած է վերնագիրով մը որ աղերս չունի հայագիտական հանդէսին խմբագրականին խորքին եւ մտահոգութեան հետ եւ շփոթ կը ստեղծէ ընթերցողին մօտ։

Բ. «Հայրենիք»-ին Խմբագրապետը ամէնայն հանգստութեամբ արտօնած ներկայացնել իր մտաւորական գրչընկեր՝ Սարգիս Մահսերէճեանի քաղաքական վերլուծումը տագնապալից, եթէ որ ճակատագրական այս շրջանին, ուր յօդուածագիրը՝ «տուր որ կուտաս»ով մը «իջած» է Հայաստանի վարչապետին վրայ, որպէս «վարչապետ կոչեցեան», «այս պարոնը», «գիւտարար», «այս արարածը», գէթ այս անգամ խնայած է վարչապետին «մարդուկ» ըլլալը։ Այս ամբողջը Հայաստանի վարչապետն է։ Բնականաբար անոր բեռնէն ելած խօսքերը՝ այդ ալ դունք պատկերացուցէք ինչե՜ր եւ ինչե՜ր կրնան ըլլալ՝ ձաբռտուքներ որոնց չէ խնայած նոր օրերու՝ հայրենիքէն դուրս, Լոս Անճէլոսի իր տան մէջ պարփակուած մտաւորականը, գրգռելով իր երեւակայութիւնը «Հայրենք»ի էջերուն վրայ։  

Գ. Վէրջապէս յօդուածագիրը հետեւալ նախադասութեամբ կ՚եզրակազնէ իր յօդուածը՝ «Ապրահամ Լինքըլն ունի նշանաւոր խօսք մը. «Կրնաք ամբողջ ժողովուրդը խաբել որոշ ժամանակ մը, կարգ մը մարդիկ՝ մի՛շտ, սակայն երբեք չէք կրնար բոլորը խաբել ընդմիշտ» (You can fool all people some of the time and some people all the time. But you can never fool all people all the time):» Բնականաբար այս մէջբերումը արժանացած է թերթին խմբագիրին հաւանութեան։ Իսկ ես, այդ խօսքը առաջին անգամ հանդիպած եմ 1965-ին, Պէյրութի Ամերիկեան Համալսարանին արձանագրութեան դիւանապետին (registrar)-ին գրասեղանին վրայ, արձանագրուող աշակերտներով խճողուած արձանագրութեան սրահին մէջ։ Բայց Ամերիկայի նախագահին անունը չէր նշուած պարզապէս անոր համար որ առօրեայ խօսք մըն է եւ ոչ մէկ հաստատում կայ որ Նախագահ Ապրահամ Լինքըլն ըսած ըլլայ այդ ոսկեղենիկը։  Իսկ այդ ընդհանրացած խօսքը  այդպէս գռեհիկ լեզուով չէ որ ընդհանրացած է։ Փոխական խաբել (fool) բային,  կը գործածուի  հաճելի ըլլալ (please) բայը։ Այո, կարելի չէ ամէն մարդու, ամէն ժամանակ հաճելի ըլլալ, նոյնիսկ եթէ ան վարչապետ է կամ registrar.

 Բայց այդպիսի նկատումներ մանրուքներ են, այնքան ատեն որ նոր օրերու մտաւորականը սիւնակ մը, կամ երկու եւ կամ ալ աւելի կը մրոտէ երբեմնի հեղինակաւոր շաբաթաթերթին էջերուն վրայ եւ կ՚արժանանայ անոր խմբագրին հաւանութեանը եւ հաւանաբար նաեւ բաւարարութեանը՝ որ կա՛յ հայ մտvւորականութիւն եւ այս է նորօրեայ հայ մտաւորականը։

 

Wednesday, October 11, 2023

Nothing of this sort has happened in our tortured history

 Vahe H. Apelian


In the current issue of Keghart.com, Prof. Z.S. Andrew Demirdjian, who I believe is a psychologist or a sociologist, quotes from Abraham Lincoln who has said, “You cannot escape the responsibility of tomorrow by evading it today”. The prof. is most likely correct in tilting his article “ABANDONING ARTSAKH WILL HAUNT ARMENIANS FOR EVER”. As for me, I remain bewildered, perplexed, and puzzled. 

What happened to Artsakh has no parallel in modern Armenian history that I know of nothing of this sort has happened in our tortured history. I have read about the fall of Kars. I am not sure if there are parallels there. I do not know anything of substance about the fall and the abandonment of the historic Kars, a cradle of Armenian revolution. Even the Palestinian Nakba does not come close to the ill-fated experience of the Artsakh Armenians, although the underlying issue for both is the abandonment of their land and of dispossession. Those who are not familiar with the historic implication of the term may search for it.  Quoting Wikipedia: “The Nakba, which means “catastrophe” in Arabic, refers to the mass displacement and dispossession of Palestinians during the 1948 Arab-Israeli war.”

A good segment of the Palestinians remains scattered in many neighboring countries in the Middle East, such as Lebanon, Syria, Jordan, Egypt and others. But they remain Palestinian refugees. Their host countries have not granted them citizenship.  In our case, the Artsakh Armenians who abandoned Artsakh are Armenian nationals, citizens of Armenia. During the past three decades the successive governments of Armenian did not recognize Nakorno-Karabakh/Artsakh as a state. They did not annex Nagorno-Krabakh /Artsakh to Armenia. They did not negotiate with Azerbaijan the state of the self-termed Republic of Mountainous Karabakh/ Artsakh. But Armenia granted the Armenians of Nagorno-Karabakh citizenship and thus all the rights and privileges the citizens of Armenia have.  The moment they left Artsakh and moved to Armenia; they may have forfeited any legal claim. A point that Prof. Demirdjian ignores as he attempts to end his sober analysis with an optimistic note.

I remain bewildered, perplexed and puzzled because the recent torrential turn of event in Artsakh governance did not, even remotely hint of the possibility that what happened, could possibly happen. On the contrary, the change in governance of Artsakh ostensibly came about because the Arayik Harutyunyan led government was portrayed as too conciliatory and in tune with Nikol Pachinyan led government although Yerevan had distanced itself from Artsakh issue and repeatedly called for the Stepanakert to go to Baku and negotiate their state with the Azeri government. The ouster of the president Arayik was meant to convey the coming of a government that was not going to be swayed away easily by Azerbaijan threats.

In chronological order, this is what happened during those fateful 52 days, from August 7 to September 28. 

August 7, 2023, Tavit Ishkanian was elected speaker of the Artsakh National Assembly.

September 1, 2023, Arayik Harutyunyan, the popularly elected president, resigned.

September 10, 2023 Samvel Shahramanyan was elected president by the Artsakh national assembly.

September 11, 2023, Samvel Shahramanyan gave his presidential inaugural speech to the national assembly. (http://vhapelian.blogspot.com/2023/09/from-arayik-to-savel-what-changed.html)

Armenian pundits in the Diaspora welcomed the change of Artsakh governance and one of its most ardent analysts likened it, in ARF newspapers, to a snow ball that will continue rolling down and take over or roll over Yerevan.

 But..

September 17 -20, 2023, Artsakh capitulated and the exodus of the Armenians began, abandoning historic Artsakh that ceased to have its native Armenian inhabitants it had throughout history. 

September 28, 2023, Artsakh President Samvel Shahramanyan signed a decree by which Nagorno Karabakh ceases to exist from January 1, 2024. A few days later, he was transferred to Armenia, but the three former presidents of Artsakh, as well as other state and military figures, were arrested/kidnapped and taken to prisons in Baku. All together seven of them now face the possibility of life imprisonment in Baku. 

These seven Armenians are held in Baku prisons represent the deadlier phase of the war the enemy waged by  land and air. The enemy has also resorted to and is waging a psychological war to amputate the nation's soul. The Armenian officials held in Baku prisons, in alphabetical order are: Davit Babayan – former Minister of Foreign Affairs of Artsakh, Arkady Ghukasyan – former president of Artsakh Republic, Arayik Harutyunyan – former president of Artsakh Republic, Davit Ishkhanyan – chairman of the National Assembly of Artsakh Republic, Davit Manukyan – former deputy commander of the Artsakh Armed Forces, general, Levon Mnatsakanyan – former commander of the Defense Forces, general, Bako Sahakyan – former president of Artsakh Republic, Ruben Vardanyan – former State Minister of Artsakh Republic.

We cannot be free  until these citizens of Armenia are released from Azerbaijan prisons and transferred to the custody of the government of Armenia.

As a Diasporan, the following two principles, I held were re-enforced in me.

First. As a nation our destiny is tied to our statehood and our statehood is shaped by the citizens of Armenia, who elect the government that will govern them with their consent. Consequently, I continue to stand with the democratically elected government of Armenia and I am driven by what Stepan Piligian noted in an unrelated comment, “Simply put, if democratic institutions of Armenia are not supported in this transition, then what is the point of sovereignty?” Indeed so, what is otherwise the point of a sovereign republic, be it Republic of Armenia.

Second. As a Diaspora Armenian with dual citizenship, American and Lebanese, I accord the same courtesy and cordial reception to the American and Lebanese officials in another country, as I do to the Armenian officials outside their country, Armenia.  Diaspora leadership needs to do the same and direct the youth to do the same, and apologize for not having done so.

 

 

 

Bewildered, Perplexed, Puzzled

Vahe H. Apelian

 

In the current issue of Keghart.com, Prof. Z.S. Andrew Demirdjian, who I believe is a psychologist or a sociologist, quotes from Abraham Lincoln who has said, “You cannot escape the responsibility of tomorrow by evading it today”. The prof. is most likely correct in tilting his article “ABANDONING ARTSAKH WILL HAUNT ARMENIANS FOR EVER”. As for me, I remain bewildered, perplexed, and puzzled. 

What happened to Artsakh has no parallel in modern Armenian history that I know of. Nothing of this sort has happened in our tortured but, we thought of and were told, dignified history. I have read about the fall of Kars. I am not sure if there are parallels there. I do not know anything of substance about the fall and the abandonment of the historic Kars, a cradle of Armenian revolution. Even the Palestinian Nakba does not come close to the ill-fated experience of the Artsakh Armenians, although the underlying issue for both is the abandonment of their land and of dispossession. Those who are not familiar with the historic implication of the term may search for it.  Quoting Wikipedia: “The Nakba, which means “catastrophe” in Arabic, refers to the mass displacement and dispossession of Palestinians during the 1948 Arab-Israeli war.”

A good segment of the Palestinians remains scattered in many neighboring countries in the Middle East, such as Lebanon, Syria, Jordan, Egypt and others. But they remain Palestinian refugees. Their host countries have not granted them citizenship.  In our case, the Artsakh Armenians who abandoned Artsakh are Armenian nationals, citizens of Armenia. During the past three decades the successive governments of Armenian did not recognize Nakorno-Karabakh/Artsakh as a state. They did not annex Nagorno-Krabakh /Artsakh to Armenia. They did not negotiate with Azerbaijan the state of the self-termed Republic of Mountainous Karabakh/ Artsakh. But Armenia granted the Armenians of Nagorno-Karabakh citizenship and thus all the rights and privileges the citizens of Armenia have.  The moment they abandoned Artsakh and moved to Armenia; they forfeited any legal claim. A point that Prof. Demirdjian ignores as he attempts to end his sober analysis with an optimistic note.

I remain bewildered, perplexed and puzzled because the recent torrential turn of event in Artsakh governance did not, even remotely hint of the possibility that what happened, could possibly happen. On the contrary, the change in governance of Artsakh ostensibly came about because the Arayik Harutyunyan led government was portrayed as too conciliatory and in tune with Nikol Pachinyan led government although Yerevan had distanced itself from Artsakh issue and repeatedly called for the Stepanakert to go to Baku and negotiate their state with the Azeri government. The ouster of the president Arayik was meant to convey the coming of a government that was not going to be swayed away easily by Azerbaijan threats.

In chronological order, this is what happened during those fateful 52 days, from August 7 to September 28. 

August 7, 2023, Tavit Ishkanian was elected speaker of the Artsakh National Assembly.

September 1, 2023, Arayik Harutyunyan, the popularly elected president, resigned.

September 10, 2023 Samvel Shahramanyan was elected president by the Artsakh national assembly.

September 11, 2023, Samvel Shahramanyan gave his presidential inaugural speech to the national assembly. (http://vhapelian.blogspot.com/2023/09/from-arayik-to-savel-what-changed.html)

Armenian pundits in the Diaspora welcomed the change of Artsakh governance and one of its most ardent analysts likened it, in ARF newspapers, to a snow ball that will continue rolling down and take over or roll over Yerevan.

 But..

September 17 -20, 2023, Artsakh capitulated and the exodus of the Armenians began, abandoning historic Artsakh that ceased to have its native Armenian inhabitants it had throughout history. 

September 28, 2023, Artsakh President Samvel Shahramanyan signed a decree by which Nagorno Karabakh ceases to exist from January 1, 2024. A few days later, he was transferred to Armenia, but the three former presidents of Artsakh, as well as other state and military figures, were arrested/kidnapped and taken to prisons in Baku. All together seven of them now face the possibility of life imprisonment in Baku. 

These seven Armenians are held in Baku prisons represent the deadlier phase of the enemy's war by  land and air. The enemy has also resorted to and is waging a psychological war to amputate the nation's soul. The Armenian officials held in Baku prisons, in alphabetical order are: Davit Babayan – former Minister of Foreign Affairs of Artsakh, Arkady Ghukasyan – former president of Artsakh Republic, Arayik Harutyunyan – former president of Artsakh Republic, Davit Ishkhanyan – chairman of the National Assembly of Artsakh Republic, Davit Manukyan – former deputy commander of the Artsakh Armed Forces, general, Levon Mnatsakanyan – former commander of the Defense Forces, general, Bako Sahakyan – former president of Artsakh Republic, Ruben Vardanyan – former State Minister of Artsakh Republic.

We cannot be free  until these citizens of Armenia are released from Azerbaijan prisons and transferred to the custody of the government of Armenia.

As a Diasporan, the following two principles, I held were re-enforced in me.

First. As a nation our destiny is tied to our statehood and our statehood is shaped by the citizens of Armenia, who elect the government that will govern them with their consent. Consequently, I continue to stand with the democratically elected government of Armenia and I am driven by what Stepan Piligian noted in an unrelated comment, “Simply put, if democratic institutions of Armenia are not supported in this transition, then what is the point of sovereignty?” Indeed so, what is otherwise the point of a sovereign republic, be it Republic of Armenia.

Second. As a Diaspora Armenian with dual citizenship, American and Lebanese. I accord the same courtesy and cordial reception to the American and Lebanese officials in another country, as I do to the Armenian officials outside their country, Armenia.  Diaspora leadership needs to do the same and direct the youth to do the same, and apologize for not having done so.

 

 

 

Monday, October 9, 2023

Armenian Evangelic College (AEC): The centennial celebration in LA - 1

Archiving the centennial celebration (1923-2023) of the Armenian Evangelical College in LA: the program, the books, the seating

Դ
At Sheraton Universal, Studio City, CA

The Program





The Books:

"Living Pages from the Past" 
Dr. Zaven Messerlian, principal emeritus of AEC
Editor Armen Urneshlian
Beirut, 2023

"Armenian Evangelical College (1923-1953)"
Housing Donabedian
Edited by Armen Urneshlian
Beirut, 2023

"...I will beg money and I will make this school a college 
Bedros Kardzayr
ARMENIAN BOYS SCHOOL
Beirut-Syria"
Edited and readied for publication
Armen Urneshlian
Beirut, 2003

The seating

The Keynote speaker: Dr. Noubar Afeyan


With an AEC student handbook again (in Arabic, Armenian, and English)




*****