The march from Bikfaya started at 9 a.m. The marchers were lead by the scouting organization, student associations, community dignitaries lead by the long standing 76 years old Lebanese Armenian Parliamentarian, Movses DerKalousitan. The marchers walked in an orderly fashion along both sides of the road not to disturb the ongoing traffic. The marchers themselves made a 2 miles long procession. At times the progression of the march slowed down because of fatigue and then resumed its pace. It lasted more than 3.5 hours. Reporters from various local and international organizations were also there to report on the event. As the marchers approached Antelias city center, their rank swelled with those waiting for their arrival and both then headed towards the catholicosate where Archbishop Dajad Ourfalian, the prelate in Lebanon, addressed the marchers from the steps of the Armenian Genocide Chapel that houses bones of victims collected from the killing field, the desert of Deir-ez-Zor.
Դա, կարելի է ասել, Ցեղասպանության հիշատակի ամենաերկար երթն էր և կոչվել էր Հիշատակարանից հուշահամալիր: Բայց դա Հայ Թահդի համար էր՝ Հայ Դատի, ինչպես նշել է ֆոնդերի հավաքագրման տոմսը: Մենք այն ժամանակ քաղաքացիություն չունեցող էինք։ Մեր հայրենիքն ազատ ու անկախ չէր. Բայց 1991 թվականի սեպտեմբերի 21-ից՝ Հայաստանի անկախության պաշտոնական օրվանից, մեր երթը անվերջ է դեպի պատմության անսահման հեռավոր ճանապարհները:
Բոլոր նրանց համար, ովքեր մեծահասակ են դարձել Լիբանանում 1965 թվականին, այն տարին, երբ մենք ոգեկոչել ենք Ցեղասպանության 50 - րդ տարելիցը, հավանաբար հիշում են նաև 1971 թվականի ապրիլի 24-ի շաբաթ օրը տեղի ունեցած հիշատակի երթը: Այդ երթը, իմ գնահատմամբ, մնում է ամենաերկար Հայոց ցեղասպանությունը: ոգեկոչման երթ, որտեղ մասնակիցները քայլեցին Լիբանանի լեռնային Բիքֆայա քաղաքում գտնվող Կաթողիկոսարանի վանքի տարածքում գտնվող Հայոց ցեղասպանության հուշարձանից մինչև Կիլիկիո Կաթողիկոսություն ծովափնյա Անթիլիաս քաղաքում: Վիքիպեդիան ինձ ասում է, որ հեռավորությունը 16 կմ է կամ 9,9 մղոն զառիվայր զառիվայր զբոսանքով: Ես չեմ հավատում, որ մարտին ոգեկոչող այսքան երկար Հայոց ցեղասպանություն տեղի է ունեցել նախկինում և դրանից հետո:
Այս երթը հիշեցի, երբ Կանադայից Լաուրա Վարդան Ագներյանը, կարդալով իմ «Առաջին բողոքը» հոդվածը, Face book-ի իմ էջում տեղադրեց այդ քայլարշավի կազմակերպիչների՝ ՀՅԴ Զավարյան ուսանողական միության կողմից թողարկված տոմսերի պատճենը։ Ես կասկածում եմ, որ որևէ այլ գոյություն ունի: Արդար է, կարծում էի, որ հիշել եմ այդ իրադարձության մասին, որին նպաստել է «Ազդակ» օրաթերթի երեքշաբթի, ապրիլի 27-ի էջերում հայտնված հաղորդագրությունները։ 1971թ.
Լաուրայի տեղադրած տոմսը պատմում է դարաշրջանի մասին: Սեղմած բռունցքը դարձել էր երիտասարդների ցուցադրած ստանդարտ պաստառը։ Որոշակի վստահությամբ կարող եմ փաստել, որ այն նախագծվել է ՀՅԴ Զավարյան ուսանողական միության անդամի կողմից՝ Ցեղասպանության 50-րդ տարելիցին նվիրված միջոցառմանը և այսուհետև մինչ օրս հաճախ պատկերվել է Ցեղասպանության հիշատակի պաստառների վրա: Տոմսում նշվում է նաև մեկ (1) լիբանանյան ֆունտի վճար ( dourk), ոչ թե նվիրատվություն, այլ Հայ Թահդի՝ Հայ դատի պարտքը: Այս տոմսը թիվ 8445 է։ Նման տոմսերը սովորաբար թողարկվում էին ամբողջական թվով։ Հեշտությամբ կարելի է ենթադրել, որ թողարկվել է առնվազն 10.000 տոմս։
1971 թվականի Ցեղասպանության հիշատակի երթը կոչվել է «Հուշարձանից հուշարձան» (հուշարձանե հուշարձան ), քանի որ, ինչպես նշվում է, այն սկսվել է Բիքֆայայում Կիլիկիո կաթողիկոսության վանքի տարածքում գտնվող Հայոց ցեղասպանության հուշահամալիրից ։ Այնտեղ գտնվող հուշարձանը նախագծել է Զավեն Խեդեշյանը։ Այն պատկերում է կնոջ աբստրակտ կերպար, որը կանգնած է դեպի երկինք մեկնած ձեռքերը: Հուշարձանի ստորոտին հայերեն և արաբերեն մակագրված է հետևյալը. « Այս հուշարձանը, ի հիշատակ 50- րդ . Հայոց ցեղասպանության տարելիցը կանգնեցվել է Լիբանանի ողջ հայ համայնքի համագործակցությամբ՝ տոնելու հայ ազգի վերածնունդը և երախտագիտություն հայտնելու մեր երկրին՝ Լիբանանին, 1969 թվականի ապրիլի 24-ին »:
«Ազդակ» օրաթերթը նշեց, որ 1971թ. ապրիլի 24-ի շաբաթ օրը տեղի ունեցած երթը համայնքային նախաձեռնություն էր, սակայն միջոցառումը մտահղացել, ծրագրել և կազմակերպել էր ՀՅԴ Զավարյան ուսանողական միությունը։ Միջոցառումը հիմնաքար էր. Գալիք սերունդը սկսել էր ինքնահաստատվել և ստանձնել Հայոց ցեղասպանության խաղաղ, բայց վճռական լուծումը հետամուտ լինելու թիկնոցը։ «Ազդակ» օրաթերթը տեղեկացրեց, որ միջոցառմանը մասնակցել է մոտ 30000 երթի մասնակից։
Ուրբաթ երեկոն մինչև շաբաթ առավոտ քմահաճ եղանակի պատճառով անհանգստության շրջան դարձավ թե՛ երթ անողների, թե՛ կազմակերպիչների համար։ Չնայած բոլոր ցուցումներին, որ իրենց սպասվում է հորդառատ անձրև, երթի մասնակիցները սկսեցին գալ նշանակված վայրեր, որտեղից ավտոբուսով գնացին Բիքֆայա։ Առավոտյան ժամը 9-ին, երբ սկսվեց երթը, մոտ 25000 մարդ հավաքվել էր Ցեղասպանության հուշարձանի շուրջ։ Բարեբախտաբար, անձրև չի եկել։ Երթի մասնակիցները ավտոբուսներով դեպի Բիքֆայա ճանապարհին բախվել էին շարժվող տեսարանի։ Նրանք տեսան մի երիտասարդի, ով իր ուսերին բռնած էր խաչի վրա ամրացված երկու թավայի կշեռք, որը խորհրդանշում էր արդարության որոնումը, և ինքնուրույն համարձակորեն քայլում էր դեպի հուշարձան դեպի հուշարձանը տանող զառիթափ քայլքը:
Փայտե խաչը կրողը իմ վերջին հասակակից ազգական Ջորջ Ազատ Ափելյանն էր, ով այդ ժամանակ քոլեջի Հայկազյան համալսարանի ուսանող էր։ Այդ օրը նա սկսել էր իր միայնակ երթը դեպի Բիքֆայա՝ նախատեսված ժամին հանդիպելու երթի մասնակիցներին հուշարձանի մոտ: Նա իր ազգական Ստեփան Փանոսյանին հանձնարարել էր փայտե մեծ խաչ պատրաստել՝ իրադարձությունն ընդգծելու և ուշադրություն գրավելու համար։ Հանգուցյալ Ստեփան Փանոսյանը Գյուլբենկյան հիմնադրամի հայկական բաժանմունքի տնօրեն դոկտոր Ռազմիգի հայրն է։ Խաչը բավական մեծ էր, երբ Ջորջը կրեց այն իր ուսի վրա, նրա երկար թեւը դիպավ գետնին նրա հեռավոր ծայրում: Առջևի թևի վրա ամրացված էր կրկնակի թավայի հավասարակշռություն: Կցված նկարում Ջորջը պատկերում է խաչը իր կրկնակի ճառագայթային հավասարակշռությամբ՝ Բիքֆայայի ցեղասպանության հուշարձանի մոտ: Այսուհետ Ջորջը, մերձավոր շրջապատում,խաչագեր ): Ջորջի մորական պապը՝ վերապատվելի Գեորջի Շամմասը, հայ ավետարանական հովիվ էր, ով սպանվել է 1909 թվականին Ադանայի կոտորածի ժամանակ։ Նրա հորական նախապապը նույնպես սպանվել է Սիրիայի Ջիսր ալ-Շուղուր քաղաքում ցեղասպանության ժամանակ։
Բիքֆայայից երթը մեկնարկեց առավոտյան ժամը 9-ին. Երթի մասնակիցներին գլխավորում էր սկաուտական կազմակերպությունը, ուսանողական միությունները, համայնքի բարձրաստիճան պաշտոնյաները` լիբանանահայ 76-ամյա վաղեմի պատգամավոր Մովսես Տեր Գալուսիթանի գլխավորությամբ: Երթի մասնակիցները կանոնավոր քայլեցին ճանապարհի երկու կողմերով՝ չխանգարելու ընթացող երթևեկությանը։ Երթի մասնակիցներն իրենք են կատարել 2 մղոն երկարությամբ երթ։ Երբեմն հոգնածության պատճառով երթի առաջընթացը դանդաղում էր, այնուհետև վերսկսում իր ընթացքը։ Այն տեւել է ավելի քան 3,5 ժամ։ Միջոցառման մասին զեկուցողներ էին նաև տարբեր տեղական և միջազգային կազմակերպությունների լրագրողներ: Երբ երթի մասնակիցները մոտեցան Անթիլիաս քաղաքի կենտրոնին, նրանց շարքը մեծացավ նրանց ժամանմանը սպասողներով, և երկուսն էլ շարժվեցին դեպի կաթողիկոսարան, որտեղ Լիբանանի առաջնորդ արքեպիսկոպոս Դաջադ Ուրֆալյանը,
50 - ամյակի ոգեկոչման հետևանքները նշանավորվեցին երիտասարդական ակտիվությամբ։ 1971 թվականին Լիբանանում Հայոց ցեղասպանության հիշատակի երթը խորհրդանշելու էր երիտասարդների խաղաղ ձգտումը Հայոց ցեղասպանության արդարացի լուծման համար: Այդ օրվանից անցել և անցել է գրեթե հիսուն տարի: Երթի երիտասարդ կազմակերպիչներից ոմանք այլեւս մեզ հետ չեն։ Ես կարող եմ պնդել, որ այդ սերունդը չի ձախողել իր ծնողներին ու պապիկներին և վճռականորեն կրել է Հայոց ցեղասպանության արդար լուծման ջահը։ Զարմանալի չէ, որ «Ազդակ» օրաթերթն իր առաջին էջում ազդարարել է այդ իրադարձությունը՝ պատշաճ հարգանքի տուրք մատուցելով գալիք սերնդին, հետևյալ կերպ.
( ՅԱՐԳԱՆԳԻ ՅՈՒԶԻՉ ԱՐՏԱՀԱՅՏՈՒԹԻՒՆ ՄԸ ,
ՎԵՐԱԾՆՈՒՆԴԻ ՊԵՐՃԱԽՈՍ ՊԱՏԿԵՐ ՄԸ ).
Dear Vahe, my brother Asbed brought your post to my attention. I was 6 years old in 1971, and I remember very clearly that day. The mood was electric. My father had great respect for "Khachagir" George for the feat he had accomplished, and was a proud member of the "cross" team, in building the cross. George was *always* referred to as "khachagir" in our household. But I write to you for another reason: your following line reminded me of something, that I will share with you: "The late Stepan Panossian is the father of Dr. Razmig, the director of the Armenian Department of the Gulbenkian Foundation." Despite his public speaking skills and community activism, my father was not a very talkative person at home, especially when it came to emotional or personal matters. One day, when I was in my 20s, at some community event I was introduced as "Onbashi's" son (as you know, that was his nickname by which he was known within the community). Later on that evening, when we were home, he said in a soft voice, "you know what my wish is son, that one day, instead of introducing you as Onbashi's son, they introduce me as Razmik's father." Your sentence honored his wish. Շնորհակալութիւն ատոր համար: Լաւ ու առողջ մնաս: Ռազմիկ
ReplyDelete