Vaհe H Apelian
I updated my previous blog “What happened to the railway in Armenia” with a new commentary I came across that pertains to the railway through Meghri and titled it “what happened to the Soviet Armenia railways”. The described dismantling of railways happened after Soviet Armenia declared independence on Septermber 21, 1991
![]() |
| The present state of Meghri Soviet Armenia railway station |
My translation of Tatul Hakobyan’s posting: «This article of mine is not about whether it is right to import Kazakh wheat to Armenia through the territory of Azerbaijan or not and what Baku expects in return.
This article of mine is about the fact that a large part of our people is not aware that ALL railways entering Armenia from Azerbaijan have been demolished, dismantled, and sold.
The section from Horadis to Nakhichevan, 45 kilometers of which passed through the territory of the Republic of Armenia, has been demolished, dismantled, and sold.
The Zangelan-Kapan section, which connected Yerevan with Kapan, has been demolished, dismantled, and sold.
The Armenian part of the Ijevan-Baku section, not entirely, has been demolished, dismantled, and sold.
And do you know, if we had not demolished the railway lines, then from 1994 until the last war we could have connected Meghri, the Armenian-Iranian border, with Kapan by rail.
This is what my handwriting is about.”
And not whether historically we built Tbilisi and Baku.»
Բնագիրը՝
Իմ այս գրությունը այն մասին չէ՝ ճիշտ է՞ Ադրբեջանի տարածքով ղազախական ցորեն ներկրել Հայաստան, թե՞ ոչ և դրա դիմաց ի՞նչ է ակնկալում Բաքուն:
Իմ այս գրությունն այն մասին է, որ մեր ժողովրդի մի մեծ հատված տեղյակ չէ, որ Ադրբեջանից Հայաստան մտնող ԲՈԼՈՐ երկաթուղիները քանդել-ապամոնտաժել-վաճառել են:
Հորադիսից մինչև Նախիջևան հատվածը, որի 45 կիլոմետրը անցնում էր ՀՀ տարածքով, քանդել-ապամոնտաժել-վաճառել են:
Զանգելան-Կապան հատվածը, որով Երևանը կապվում էր Կապանի հետ, քանդել-ապամոնտաժել-վաճառել են:
Իջևան-Բաքու հատվածի հայկական մասը, ոչ ամբողջությամբ, քանդել-ապամոնտաժել-վաճառել են:
Ու գիտե՞ք, եթե մենք չքանդեինք երկաթուղագծերը, ապա 1994 թվականից մինչև վերջին պատերազմը կարող էինք Մեղրին, հայ-իրանական սահմանը երկաթուղով կապել Կապանի հետ:
Սա է մեր ձեռագիրը:
Թե բա Թիֆլիսն ու Բաքուն մենք են կառուցել:
***
![]() |
| The present state of Meghri Soviet Armenia abandoned railway |
My translation of Nairian AR posting: "In the 1990s, the metals of the Meghri railway (as well as metal machines from some factories in Armenia) were sold at cheap prices to a neighboring country, without any thought or purpose for their future use. It's surprising, how did this machine or a small section of the railway remained. Were not they scrap metal?😏"
Բնագիրը՝
1990-ականներին Մեղրու երկաթուղու մետաղները (նաև Հայաստանի որոշ գործարանների մետաղյա հաստոցներ) էժան գներով վաճառվեցին հարևան երկրին՝ չունենալով որևէ միտք ու նպատակ ապագայում դրանք օգտագործելու համար․
Զարմանալի է, ինչպե՞ս է այս մեքենան կամ երկաթգծի մի փոքր հատված մնացել այստեղ, դրանք մետաղի ջարդոն չե՞ն😏


No comments:
Post a Comment