V.H. Apelian's Blog

V.H. Apelian's Blog

Thursday, October 23, 2025

What happened to the railways in Armenia?

Vaհe H Apelian

The attached is my translation of Tatul Hakobyan’s posting. The few words and sentences in italics are mine. They were interjected to give substance to what I thought Tatul Hakobyan meant to say. Otherwise, its verbatim. 

His posting reveals a painful truth not only in substance, but also in the manner of reporting.

 Tatul Hakobyan plainly lays down the substance of the report. It pertains to the state of the rails in Armenia. The manner of reporting is endemic in the press in Armenia. When a report pertains this administration and its representative Nikol Pashinyan, the reporter does not shy from posting a harshly critical report with political undertone. Also, the reporter usually has no qualms in addressing the PM of Armenia in vile terms. But when it comes reflecting of the catastrophic doings laid down in this report, the dismantling and selling the rails, reporter Tatul Hakobyan shies from citing names. Under whose administration the rails in Armenia were dismantled and sold and to whom? What to call those who did or let the dismantling go under their watch? No official I know no one has been brought to justice for crippling Armenia’s rail infrastructure. 

The translation of Tatul Hakobyan’s commentary on his Facebook page, today on October 23, 2025, is attached below. The original post is reproduced below it.

*

«This article of mine is not about whether it is right to import Kazakh wheat to Armenia through the territory of Azerbaijan or not and what Baku expects in return.

This article of mine is about the fact that a large part of our people is not aware that ALL railways entering Armenia from Azerbaijan have been demolished, dismantled, and sold.

The section from Horadis to Nakhichevan, 45 kilometers of which passed through the territory of the Republic of Armenia, has been demolished, dismantled, and sold.

The Zangelan-Kapan section, which connected Yerevan with Kapan, has been demolished, dismantled, and sold.

The Armenian part of the Ijevan-Baku section, not entirely, has been demolished, dismantled, and sold.

And do you know, if we had not demolished the railway lines, then from 1994 until the last war we could have connected Meghri, the Armenian-Iranian border, with Kapan by rail.

This is what my  handwriting is about.”

And not whether historically we built Tbilisi and Baku.»

Բնագիրը՝

Իմ այս գրությունը այն մասին չէ՝ ճիշտ է՞ Ադրբեջանի տարածքով ղազախական ցորեն ներկրել Հայաստան, թե՞ ոչ և դրա դիմաց ի՞նչ է ակնկալում Բաքուն: 

Իմ այս գրությունն այն մասին է, որ մեր ժողովրդի մի մեծ հատված տեղյակ չէ, որ Ադրբեջանից Հայաստան մտնող ԲՈԼՈՐ երկաթուղիները քանդել-ապամոնտաժել-վաճառել են:

Հորադիսից մինչև Նախիջևան հատվածը, որի 45 կիլոմետրը անցնում էր ՀՀ տարածքով, քանդել-ապամոնտաժել-վաճառել են:

Զանգելան-Կապան հատվածը, որով Երևանը կապվում էր Կապանի հետ, քանդել-ապամոնտաժել-վաճառել են:

Իջևան-Բաքու հատվածի հայկական մասը, ոչ ամբողջությամբ, քանդել-ապամոնտաժել-վաճառել են:

Ու գիտե՞ք, եթե մենք չքանդեինք երկաթուղագծերը, ապա 1994 թվականից մինչև վերջին պատերազմը կարող էինք Մեղրին, հայ-իրանական սահմանը երկաթուղով կապել Կապանի հետ: 

Սա է մեր ձեռագիրը:

Թե բա Թիֆլիսն ու Բաքուն մենք են կառուցել:

No comments:

Post a Comment