Dikran Jinbashian
Dikran Jinbashian is a well-known community leader and an educator. I had the pleasure of knowing him in person and worked with him during our days in the ARF Zavarian Student Association. The attached is an abridged translation of his call for reason and will to prevail during this decisive period of our history. The original is attached. Vahe H. Apelian
We are not living in good days. Lebanon is in an unusual economic crisis. The consequences of the massive explosion on August 4, 2020 are still present. The Covid-19 infection spread so much that the government instituted a complete lockdown for 11 days. The sick are being refused admission to the hospitals and many are getting dubious care in the hospital courtyard or in the hallways. The number of deaths is escalating. Every day we hear a mournful message breaking the news the death of a loved one or a friend. On top of these, pile the news of the impossible to understand perpetuating obstacles that prevent the formation of a new government.
The situation in Lebanon is bad, in fact very bad. The political situation is paralyzed, the economy is devastated, the social fabric is disrupted, the cultural events are suspended. As far as the communal life is concerned, the schools and other institutions attempt to function, but at a bare minimum level just to impart a symbolic presence. People are downhearted. Even those of indomitable will are rendered hapless.
The situation in Armenia is not any more encouraging. There, the Covid-19 infection appear to be relatively less, the number of those infected appear to be on a downward trend, the number of deaths due to the Covid-19 appear to be less. But impacts of the capitulation of the autumn war, the excessive deaths, the adverse psychological affects due to the destruction are getting deeper. The defeated and discredited government continues to project a deceitful image of functioning and governing but in reality achieving nothing. The opposition that demands the resignation of the administration faces the parliamentary majority’s supported government’s unwillingness to resign. In Armenia the politics has given way to mutual criticism laden with mutual condemnation, and profane accusations. There is an ocean wide need to reestablish trust, to stimulate the vibrancy of public life, and to restore pride.
Recently, I read the following poignant quote from Raffi as the central theme of an article. “We are Armenians. The curse of God is written on our foreheads. Disunity, division, envy, enmity, and a thousand and one such evils have been ingrained in our souls for a long time, and we bear the punishment for those sins. The enemy is not guilty. If we had heart, had unity, what could a foolish enemy have done?”
A century and a half later, "a committed and respected intellectual” echoed recently saying: “Our wonderful country has become the homeland of mourning and orphanhood, our proud people are in a daze and subdued. Who could have imagined? The situation is not getting any better, but we are rolling into the abyss. We do not know what 2021 will bring to our nation, to the state, but let us hope that maybe the almighty right hand of God will reach us.”
Is it fatalistic to rely on the all-mighty right hand of God? The Bible / gospel according to John says: “ In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.” Therefore, relying on God means relying on the Word, that is to say rely on rationale and reason. God created people and nations endowing them with reason and will. Consequently, we are the ones who are in charge of our destiny and the forger of our being.
Let us nurture our will and wind our reason and reiterate Raffi – “If we have heart, and unity, what can a foolish enemy do?”
*****
Ելքը Բանականութեան Եւ Կամքի Կիրարկումն Է
ՏԻԳՐԱՆ ՃԻՆՊԱՇԵԱՆ
Լաւ օրերու մէջ չենք ապրիր: Տնտեսական արտասովոր տագնապի մէջ յայտնուած Լիբանանի մէջ, օգոստոս 4-ի պայթումի հետեւանքները տակաւին առկայ են: «Քորոնա»-ն այնքան տարածուեցաւ, որ իշխանութիւնները 11-օրեայ ամբողջական փակում տնօրինեցին. հիւանդանոցներուն մէջ հիւանդներ կը մերժուին եւ շատեր բակին մէջ կամ հիւանդանոցի մուտքին կասկածելի բուժման կ’ենթարկուին: Մահերը շատցած են, ու ամէն օր ծանօթի մը, սիրելիի մը, ընկերոջ մը մահուան բօթը կը լսենք: Այս բոլորին վրայ կ’աւելնայ նոր կառավարութեան համար անհասկնալի արգելքներու յարատեւումը:
Վատ է, շատ վատ է վիճակը Լիբանանի մէջ: Քաղաքական կեանքը անդամալոյծ դարձած է, տնտեսութիւնը` քայքայուած, ընկերային յարաբերութիւնները` խանգարուած, մշակութային ձեռնարկները` առկախուած: Ինչ կը վերաբերի հայկական ազգային ու հասարակական կեանքին, դպրոցներուն, հաստատութիւններուն, բոլորն ալ կը փորձեն գործել, սակայն նուազագոյն տարողութեամբ, գրեթէ խորհրդանշական ներկայութիւն մը ապահովելով:
Մարդիկ անճրկած են. վիճակը դարմանելու համասր անընկճելի տրամադրութիւն ունեցողներն անգամ մատնուած են անկարողութեան:
Հայաստանի մէջ պատկերը աւելի քաջալերական չէ: Այնտեղ «Քովիտ»-ը կը թուի յարաբերաբար նուաճուած ըլլալ. վարակուողներուն թիւը կը նուազի, մահերը կը սահմանափակուին: Լա՛ւ: Սակայն աշնանային պատերազմին, խայտառակ անձնատուութեան, զոհերու եւ վիրաւորներու տարապայման թիւերուն, քանդումներուն յառաջացուցած հոգեբանական ընկճուածութիւնը տակաւ կը խորանայ: Պարտուած եւ վարկաբեկուած իշխանութիւնը կը շարունակէ գործելու եւ կառավարելու պատրանք ստեղծել, փաստօրէն ոչինք իրագործելով: Իշխանութեան հրաժարականը պահանջող ընդդիմութիւնը կը բախի խորհրդարանական մեծամասնութիւնը վկայակոչող կառավարութեան անզիջողութեան:
Հայաստանի մէջ քաղաքական գործունէութիւնը փոխարինուած է փոխադարձ քննադատութիւններով, պարսաւանքով, հայհոյախառն ամբաստանութիւններով:
Ծով ընելիք կայ. վստահութիւնը վերականգնելու անհրաժեշտութիւն, հասարակական կեանքի աշխուժութիւնը խթանելու կարիք, հպարտութեան վերականգնում, քաղաքական պահանջատիրութիւն, իրաւունքի հետեւողական հետապնդում կը սպասեն անհետաձգելի փոփոխութեան, որ կ’ուշանայ սին պատճառաբանութիւններով:
Մարդիկ անճրկած են. վատթար կացութեան դարմանը մատնանշուած է, սակայն դարմանողը մատնուած է անկարողութեան:
Յօդուածի մը սկիզբը կարդացի, իբրեւ բնաբան դրուած Րաֆֆիի մէկ դիպուկ մտորումը. «Մենք հայ ենք, Աստծու անէծքը գրած է մեր ճակատի վրայ: Անմիաբանութիւնը, երկպառակութիւնը, նախանձը, թշնամութիւնը եւ հազար ու մէկ այս տեսակ չարութիւններ շատ ժամանակներից բոյն են դրել մեր հոգու մէջ, եւ մենք կրում ենք այդ մեղքերի պատիժը: Թշնամին մեղաւոր չէ. եթէ մեր մէջ սիրտ լինէր, միութիւն լինէր, յիմար թշնամին ի՞նչ կարող էր անել»:
Մէկուկէս դար ենք, «յանձնառու եւ յարգելի հայրենի մտաւորական մը» կ’արձագանգէ. «…Մեր հրաշք երկիրը դարձել է ողբի եւ որբի հայրենիք, մեր հպարտ ժողովուրդը` մոլորուած եւ գլխիկոր: Ո՞վ կը պատկերացնէր: Գնալով ոչ թէ վիճակը լաւանում է, այլ գլորւում ենք անդունդը: Չգիտենք` ի՛նչ կը բերի մեր ազգին, պետութեան 2021-ը, բայց ակնկալենք, որ գուցէ Աստծոյ ամենակարող աջը հասնի մեզ»:
Ճակատագրապա՞շտ է այս Աստծոյ ամենակարող աջին ապաւինումը: Ո՞վ է Աստուած: Յովհաննու աւետարանը կը սկսի Աստուծոյ սահմանումով. «Աշխարհի ստեղծագործութենէն առաջ գոյութիւն ունէր Բանը: Բանը Աստուծոյ հետ էր եւ Բանը Աստուած էր: Անիկա սկիզբէն Աստուծոյ հետ էր: Անով էր որ Աստուած ամէն ինչ ստեղծեց. առանց անոր ոչ մէկ բան ստեղծեց»: Ուրեմն ապաւինիլ Աստուծոյ կը նշանակէ ապաւինիլ Բանին, այսինքն խօսքին, բանականութեան, տրամաբանութեան: Աստուած մարդերը եւ ազգերը բանականութեամբ ստեղծեր է, տրամաբանութեան եւ կամքի տէր ստեղծեր է: Մենք ենք ուրեմն տնօրինողը մեր ճակատագրին, մենք ենք դարբինը մեր լինելիութեան:
Ջրդեղենք մեր կամքը, լարենք մեր բանականութիւնը եւ Րաֆֆիի հետ կրկնենք. «Սիրտ լինէր, միութիւն լինէր, յիմար թշնամին ի՞նչ կարող էր անել»:
No comments:
Post a Comment