V.H. Apelian's Blog

V.H. Apelian's Blog

Friday, December 29, 2023

Արմենակ Եղիայեան՝ Այսպէս ալ կարելի էր գրել (3,4) - ճաշակած, ըմպած



Կարելի էր այսպէս ալ գրել -3

         «Զարթօնք»,  9/12/23, «Թշնամին ի՞նչ գին պիտի պահանջէ»...

         

         ***Կարելի չէ, չուրախանալ

         ---Ստորակէտը աւելորդ ու սխալ է՝ «Կարելի չէ չուրախանալ»:

 

***Գերութեան դառն բաժակը ճաշակած

---Բաժակին համար կ’ըսենք ըմպած:

 

***Մետաղադրամին միւս կողմը...

---Մետաղադրամին կողմերը կը կոչուին՝

         --դիմերես՝ պատկերը կրող կողմը,

         --դարձերես՝  հակառակ կողմը:

 

*** Երկարաշունջ աշխատանք...

---Պէտք է ըլլայ՝ երկարաշունչ...

 

***44օրեայ

---Պէտք է ըլլայ՝ 44-օրեայ

Բաշդադտել առաջինին, որ հայեցի չէ, խառնափնթորութիւնը, եւ երկրորդին բարեկարգութիւնն ու յստակաութիւնը:

 

*** Իշխանութիւնները  իրենց իսկ հրապարակած յայտարարութեան մէջ... օգտագործած է կամ յօժարած է օգտագործել...

---Իշխանութիւնները՝ յոգնակի, կը պահանջէ յոգնակի բայ՝ օգտագործած են...յօժարած են:

 

***Արդեօ՞ք այս պարագային, Սիւնիքը պիտի ըլլայ, մեր վճարելիք գինը...: 

---Այս նախադասութիւնը ստորակէտի չի կարօտիր:

Իսկ եթէ անպայման պիտի կէտադրենք, ապա ստորակէտերու մէջ պիտի առնուի «այս պարագային» բառակապակցութիւնը. սա՛պէս՝

    «Արդեօ՞ք, այս պարագային, Սիւնիքը պիտի ըլլայ մեր վճարելիք գինը»...:

Սակայն կրկնենք,  ստորակէտի չի կարօտիր:

 

***Պիտի հատկացնէ...

---Կիրարկուած է երեք անգամ. պէտք է ըլլայ՝ յատկացնէ:

 

***Աւելորդ կշիռքը կը բարձրացնէ փոքրիկներու գերճնշումը (22/11/23):

---Գերճնշումի բարձրացումին մէջ կշիռքը դերակատարութիւն չունի. ծանրութիւնն է, որ կը բարձրացնէ գերճնշումը:

 

                                                                     *    *    *

«Զարթօնք»-ը կրնայ դիւրաւ յաղթահարել այս թերութիւնները: 

Կը սպասենք:

*****

Այսպէս ալ կարելի էր գրել (4)

«Հայրենիք»-ի անցած շաբթուան թիւին մէջ հանդիպեցայ աւագ սերունդի գրող Պօղոս Գուբելեանի մէկ յօդուածին  հետաքրքրական խորագիով մը՝  «Երազիս քրիստոսատիպ ացելուն»: Ահա քեզի առինքնող խորագիր մը. ամէն մարդու բախտը չէ, որ քրիստոսատիպ այցելու մը ունենայ: Եւ կարմիր մատիտը ձեռք առած՝ անցայ ընթերցանութեան:

Ընդգծումներս արգիլեցին լման ըմբոշխնել յօդուածը, որուն աւարտին հեղինակը կը յայտնէ, որ տասի չափ գիրքեր ունի հրատարակելի, սակայն «հիմա գիրք կարդացող չմնաց», − կը տրտնջայ:

Եթէ յանկարծ ան միտքը փոխէ ու հրատարակութեան տայ, ապա պիտի խնդրէի որ հայ լեզուին ու գրականութեան եւ... իր վարկին խնայէ սապիսիները.

--Պէտք է բան գործ թողած, գրելով զբաղիմ:

Ստորակէտը փոխարինել բութով, բառերն ալ տեղափոխել. այսպէս՝

«Պէտք է բան գործ թողած՝ զբաղիմ գրելով»:

 

--Չգլտորուելու համար մոռացութեան գիրկը:

Այսինքն՝ չգլտորելու համար. արեւմտահայերէնը գլտորուիլ-գլտորուելով չունի:

 

--Կը փորձեմ նորէն քունի մատչիլ...

Կաթողիկոսի աջին մատչիլ-ը գիտէինք, սակայն քունի մատչի՜՜՜լ...

Հայը «քունի կը մտնէ» հազարամեակներէ ի վեր. ահաւասիկ ի շարս այլոց՝

«Եւ անդրէն  ի քուն եմուտ եւ ետես երազ երկրորդ»,− կ’ըսէ Աստուածաշունչը եգիպտացիներու փարաւոնին համար (Ծն.,41/5): 

 

--Մինջ այդ...

   Մինչ այդ...

 

--Բազմաբեւեռ դէպքեր, կը տողանցեն:

Ենթական եւ բայը ստորակէտով չեն կրնար  տրոհուիլ, նոյնիսկ եթէ  «դէպքերը բազմաբեւեռ» ըլլան:

 

--Հիւանդները, քիչ մը այցի կու գան:

Նոյն անմիտ ու անկոչ ստորակէտը:

 

--Կեանքին կարգն ու սարգն էր այս:

Կարծեմ սարք է ըսել ուզուածը:


--Պատմեմ երազիս պարունակութիւնը...

Կարելի է պատմել գաւաթին, շիշին, ամանին, կաթսային, փարչին ու թիթեղին պարունակութիւնը, սակայն երազինը...  Երազը՝ պարզապէս կը պատմենք.

«Փարաւոնը իր երազը պատմեց Յովսէփին»:

 

--Յետ միջօրէ

Գրէ՝ յետմիջօրէ՝ կցուած իբրեւ մէկ բառ:

 

--Լէփթափիս ետին նստած կը պարապէի:

Ունինք բաւական յաջող գրկադիր-ը, ինչո՞ւ այս անմարսելի լէփթափ-ը:

 

--Օրուան հրատապ հարցերու մատչեցանք:

Երբ քիւրտը մածունը շատ գտնէ՝ քիթին-դունչին կը քսէ:

Մաչիլ-ին գիւտով հարբած է  Գուբելեան եւ շուարած է ո՛ւր պիտի... մատուցէ զայն:

Իսկ հարցերու յատկացեալը չենք կրնար առանց յօդի կիրարկել՝ «օրուան հարցերուն»:

 

--Առանց  Թուրքիոյ նեցուկին ու թրթումին, պիտի չհամարձակէր...:

Դրդում՝  երկու դդ-ով, ճիշդ դդում-ին պէս:

Ստորկաէտը աւելորդ ու մանաւանդ սխալ է: 

 

--Ուքրանիոյ ... Ուբդանեան...

Առաջինը ճիշդ է. երկրորդը՝ առաջին անգամն է, որ հայերէն այսպիսի այլանդակութիւն կը գրուի:

 

--[Յիսուս] նախընտրեց ախոռի մէջ ծնիլ...

Ամէն մարդ, Աբիսողոմ աղան ալ, գիտէ, թէ Յիսուս ո՛ւր ծնաւ:

Մարդ Աստուծոյ, մեղմասացութիւն (euphémisme) ըսուածը կայ, որ միշտ յարգուած է հայերէնի մէջ. այս պատճառով ալ «ախոռի մէջ» չենք ըսեր Քրիստոսին  կամ մօրը՝ Մարիամին  ակնարկելով, այլ մսուրի, գոմի, գոմի մը մսուրին  եւ նման բաներ:


--Թագավորական...           ըսէ՝ Թագաւորական...


--Պատարագի ատէն...       ըսէ՝ Պատարագի ատեն...


--Այս ինչ հակասութիւն է զոր հաւատացեալներու խոշոր մէկ տոկոսը կը գայթակղեցնէ:

Զոր-ը սխալ է, կոտոշաւոր տեսակէն. պէտք է ըլլայ որ՝ ուղղական հոլով. սա ենթական է կը գայթակղեցնէ  բային:


--Մի՛ այպանէր...      ըսէ՝   Մի՛ այպաներ...


armenag@gmail.com                                       Արմենակ Եղիայեան

 

 

 

No comments:

Post a Comment